Mental förberedelse

Ni vet ju att jag är skoltrött, det har jag redan sagt. Just nu är jag inte i en ”orkar inte”- period och gör ingenting. Absolut ingenting. Allt ligger på hög, från bildredigeringarna på projektwebbplatsen (som jag vill ta tag i) till första inlämningsuppgiften på nya kursen (som jag inte alls är särskilt sugen på) och allt däremellan. Vilket kanske inte är så mycket men just nu känns det helt oöverkomligt.

Så jag försöker börja i andra änden istället.

Jag söker jobb. I slutändan ska ju detta leda till att jag får ett jobb som jag vill ha, som jag trivs med. Det låter så bortskämt att säga ”ett jobb som jag vill ha” men det betyder inte att jag vill ha något typ av glidar-jobb, tvärt om faktiskt. Jag vill ha ett kontorsjobb med deadlines och projekt och problem som måste lösas. Ett sådant där jobb som ingen annan tycks vilja ha (eller är det bara jag som har märkt den uppsjö av människor som vill jobba orgelbundet och absolut under inga omständigheter framför en dator) men jag vill. Jag! Kan inte jag få göra det?

Men jag är bortskämd, det ska jag ändå medge, jag får alltid nys om ett jobb som ligger ute av någon av mina vänner och det är himla bekvämt ska jag säga. Jag brukar scrolla igenom arbetsförmedlingens lista då och då men det är en djungel av att hitta något. Så nu har jag sökt en massa perfekta jobb som skulle passa mig som handen i handsken (och säkerligen i runga slängor hundra människor till)

Jag har också skrivit in mig på arbetsförmedlingen (igen) och jag bävar. Jag bävar inför att gå dit. Nu har jag också kryssat i att jag ska söka A-kassa. Vilket jag vet att det kommer jag troligen få noll hjälp med så jag måste plugga lite innan jag går dit. Och mentalt förbereda mig. Förbereda mig på att jag är inte mer värd än tuggummit nertrampat i asfalten utanför och att jag ska lämna min pojkvän och sova på en parkbänk i Stockholm i sex månader för en praktik på McDonalds, om jag har tur.

Jag orkar inte plugga just nu för jag måste känna att hjulen rullar åt rätt håll. Arbetsförmedlingen är troligen inte rätt håll att gå men jag känner att jag har glömt hur dåligt de fick mig att må och jag hyser något slags hopp och tilltro till att de ska tycka att det är positivt att jag kommer förbi en termin innan examen.

Vi får se hur det går…

3 thoughts on “Mental förberedelse

    • Jag kom aldrig iväg…hehe. Just nu bollar jag timvikarie på kontaktcenter, engelskledare på medborgarskolan och heltidstudier. Arbetsförmedlingen varken prioriteras eller hinns med. Men, en uppdatering på bloggen om hur det går med allt kommer troligen till sommaren, då uppsatsen (förhoppningsvis) är inlämnad och det bara är uppskrapet kvar av utbildningen. Lycka till med ditt jobbsök! 🙂

Kommentera

